Zalety korzystania z sauny

meble-ogrodowe-sauna-finska

Sauny znane były już od niepamiętnych czasów - zapewne kojarzycie łaźnie parowe w starożytnym Rzymie. Obecnie najbardziej popularne są jednak w Finlandii, Litwie, Łotwie i Estonii oraz w Rosji (znane jako Bania) - tam większość osób ma je na własność. Szacuje się, że w samej Finlandii saun jest około dwóch milionów. W Polsce najczęściej można je spotkać w ośrodkach SPA lub na basenach, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by mieć taki luksus we własnym ogrodzie lub w domu, a nawet na balkonie czy tarasie. Na stronie polskiego producenta homegarden.com.pl - podstawowe wersje sauny kosztują w granicach 3000 - 4000 zł, a zalety płynące z korzystania z tego typu obiektu są olbrzymie i to właśnie o nich chciałam Wam dziś opowiedzieć. 



Rodzaje sauny

  • sauna sucha (nazywana również fińską) - charakterystyczne dla niej jest powietrze o niskiej wilgotności względnej (5-15%) i temperaturze 60 - 100'C. Sauna taka najczęściej wykonywana jest z drewna i znajduje się w niej piec ogrzewający kamienie.
  • sauna parowa (nazywana również łaźnią) - wilgotność powietrza może sięgać w niej nawet 100%, a temperatura najczęściej nie przekracza 55'C. Wyłożona jest często ceramiką, kamieniem lub wzmocnionym akrylem.
  • sauna na podczerwień (infrared) - zalicza się ją do saun suchych, jednak w tym przypadku elementem nagrzewającym są promienniki podczerwieni, które nagrzewają ciało, ale nie nagrzewają powietrza w saunie. 


Dlaczego warto korzystać z sauny?

Przede wszystkim, wizyta w saunie pozwala się wyciszyć i zrelaksować, a dodatkowo możemy poddać się w niej aromaterapii - wystarczy, że do wody (przeznaczonej do polewania kamieni) dodamy olejek eteryczny, który wchłaniany jest nie tylko przez drogi oddechowe, ale też przez skórę. Olejki eteryczne, w zależności od ich rodzaju, wykazują odmienne działanie.

W wyniku kąpieli cieplnej pory skóry otwierają się, przez co następuje intensywne pocenie, które sprzyja usuwaniu toksyn z organizmu. W efekcie skóra staje się gładka i jest dobrze dotleniona. Warto jednak pamiętać o uzupełnieniu płynów - zwłaszcza po wizycie w saunie fińskiej, gdzie panuje bardzo wysoka temperatura.

Ponadto, przebywanie w saunie hartuje organizm (zwłaszcza przy obniżonej odporności), poprawia wydolność i ogólną kondycję. Krew zaczyna szybciej krążyć i wzmacnia się układ krwionośny, a także poprawie ulega nasz metabolizm.

Wizyta w saunie wskazana jest w przypadku przewlekłych chorób, tj. napięcie mięśni grzbietu, przewlekłe reumatoidalne zapalenie stawów, zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa, a także w przypadku chorób płuc, tj. astma oskrzelowa, przewlekłe zapalenie oskrzeli i przewlekła obturacyjna choroba płuc. 

meble-ogrodowe-sauna-finska-wewnetrzna-domowa

Miałyście już okazję relaksować się w saunie? 😊
A może marzy Wam się własna, domowa sauna?

You May Also Like

6 Dodaj swój komentarz

  1. Uwielbiam korzystać z Sauny , niestety w tym roku nie miałam jeszcze okazji :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety sauna nie dla mnie - częste wizyty nie są dobre dla mojego zdrowia.... a szkoda, bo szczególnie te parowe z ziołami i aromaterapią są genialne!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
  3. kiedyś byłam, ale to było bardzo dawno temy :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Sauna to świetny i pożyteczny dla zdrowia pomysł, ale są też przeciwwskazania, o których też warto wspomnieć ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ojoj..jak ja bym teraz sobie się pogrzała w takiej saunie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja nie przepadam za saunami, to nie dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń

Każdy Twój komentarz jest dla mnie bardzo ważny - nawet gdy jest on negatywny. Dajesz mi wtedy motywację do pisania i pracy nad sobą, za co serdecznie Ci dziękuję ♥

Jeśli chcesz porozmawiać, poplotkować lub masz do mnie osobiste pytania - pisz śmiało na chelsea@onet.pl lub poprzez fanpage bloga :)